Ситроен

Ситроен (Citroën) е френски производител на автомобили, основан през 1919 от Андре Ситроен.

Първоначално производител на непретенциозни масови коли, компанията Ситроен става известна през 1934 с модела Citroën Traction Avant, първият серийно произвеждан автомобил с предно задвижване. От 1916 година, Ситроен подготвя конверсията на военния завод Quai de Javel в Париж; в началото на 1919 там се произвеждат 30 автомобила на ден, в края на годината броят стига 2810.

 

През юни е произведена Type А, първият автомобил от серията Ситроен. Това е първият автомобил в серийно производство в Европа, първият икономичен автомобил, изцяло оборудван с електрическо осветление и стартер, преден капак, облицована резервна гума и т.н. Това е първият френски автомобил с ляв волан. Също така това е първият масов автомобил конструиран така, че да бъде управляван от всеки. Пазарната му цена от 7950 франка е изключително ниска за момента.

 

Type A има 4 цилиндров двигател, 1327 см3, много икономичен - с консумация 7,5 л. бензин на 100 км, 18 к.с. при 2 100 об/мин, 8 CV , тристепенна скоростна кутия. Тя лесно достига 65 км/ч. Торпедо: З врати, 3 и 4 места, купе за градски условия.

От май 1919 до декември 1921 са произведени 24 093 автомобила от Type А. От края но годината се появяват първите лекотоварни автомобили: върху шасито на Type А, платформа с полезен товар от 300 кг. По време на вечеря Жозефина Бекер изпълнява в чест но своя гост "Имам две любови - моето Отечество и Ситроен". От 1925 до 1934 Ситроен изписва името си на Айфеловата кула със светещи букви високи 30 метра(250 000 електрически крушки и 600 метра кабел).

 

През октомври е създаден В12 с каросерия изцяло от стомана. Основната новост са спирачки и на четирите колела. В цяла Франция са създадени складове за резервни части за по-голямо удобство на клиентите. Ситроен изнася в чужбина 3 000 автомобила С4G и С6G, оборудвани с първите двигатели с еластично фиксиране, посредством които се избягват вибрациите. В Салона в Париж е представена 8 CV. Тя влиза в историята на автомобилите под името "Розали". През 1933-1934 г. е създаден Traction avant (7A), автомобил който революционизира света, първият модел от серията с предно предаване. Той преобръща автомобилния свят със смелостта на характеристиките си: аеродинамична каросерия, окачване с торзионни щанги, четири независими колела, предни задвижващи и насочващи колела, които ѝ придават едно изключително пътно поведение, спирачна система с хидравлично управление. През 1935 г. на 3 юли умира Андре Ситроен.

 

През 1936 г. CITROËN прави проект за автомобил с малък обем на двигателя - бъдещия 2 CV. Неговата формула е „четири колела под чадър, икономична и сигурна кола, която може да вози четири човека и 50 кг. багаж при максимален комфорт". През 1948 г. по време на Автомобилния салон през октомври, 2 CV учудва всички със ултраикономичния си характер и полезността си. 2CV представя новата философия на индивидуалния транспорт: четиристепенна скоростна кутия, за първи път серийно при CITROËN, максимална скорост 65 км/ч, разход 4,5 л на 100 км. От октомври 1949 до декември 1984 са произведени 3 662 903 екземпляра на 2CV лек автомобил и фургон.

 

През юни е създаден Н - лекотоварен автомобил с 1200 кг полезен товар с напълно нова концепция: двигател 1911 см3, 50 к.с. при З 800 об/мин, максимална скорост 78 км/ч, разход 13 л на 100 км. От юни 1948 до декември 1981 са произведени повече от 490 000 екземпляра. През месец май 1954 г. 15-Six е оборудвана с хидропневматично окачване отзад, с постоянна височина. Хидро-пневматиката комбинира действието на газ и течност , и дава несравним комфорт и пътно поведение.

През 1955 г. по време на Парижкия автосалон е представен DS 19: предно предаване, двигател 1 911 см3, 70.5 к.с. при 4500 об/мин, четиристепенна скоростна кутия, 140 км/ч, 10 л/100 км, пълна аеродинамичност. Целият свят коментира това събитие, което отваря нова ера в историята на автомобила.

 

Този автомобил е революционен не само с аеродинамичната си форма, но също и с използваните нови техники. DS е оборудван с хидро-пневматично окачване с автоматичен коректор на височината и завиващи фарове. Всички важни механизми са сервоусилени: скоростна кутия, съединител, управление, спирачна система (с дискове отпред, за първи път в света при сериен автомобил), две независими спирачни системи, автоматичен разпределител на интензитета на спиране в зависимост от натоварването и т. н. Успехът е значителен: за 45 минути са направени 749 поръчки, а в края на първия ден - 12 000. DS се произвежда в пролължение на близо 20 години - до април 1975, и от всичките модификации са произведени общо 1 456 111 автомобила.

 

През септември 1965 г. е пуснат DS 21, по-мощна версия: 2 175 см3, 109 к.с. при 5 500 об/мин. Оборудвана е с устройство за автоматичен наклон на фаровете, за да се компенсират динамичните промени във височината. През 1966 г. специалното хидравлично масло LHM замества LHS2 в хидравличната система. Неговите качества осигуряват изключителна трайност на частите на системата. През 1968 Ситроен купува Мазерати за да участва в разработването на нов проект за 6 цилиндров двигател, предназначен за бъдещ луксозен модел. За първи път в сериен френски автомобил - DS 21 е вграден електронен инжекцион.

 

През 1970 г. се представя GS на Автомобилния салон в Париж: двигател 1015 см3, 55,5 к.с, DIN при 6500 об/мин, максимална скорост 149 км/ч, 4 цилиндъра с въздушно охлаждане, разход 9,68 л/100 км, четиристепенна скоростна кутия, 4 дискови спирачки усилени с двойна система, хидро-пневматично окачване и 4 независими колела. През март е представен SM - луксозено купе, плод на сътрудничеството с Maserati: 6 цилиндъра, 2670 см3, 179 к.с. DIN при 5500 об/мин, разход 12,5 л/100 км, петстепенна скоростна кутия, хидро-пневматично окачване с автоматична корекция но височината, 4 усилени дискови спирачки, в две независими системи отпред и отзад с автоматично адаптиране в зависимост от товара на автомобила. За първи път е представена системата за управление на волана "DIRAVI". През 1971 г. GS получава приза "Автомобил на годината".

 

На автомобилния салон през 1974 г. е представена гамата СХ: 1985 см3, 102 к.с. DIN при 5500 об/мин. Разходът е 10,5 л/ 100 км. с четиристепенна скоростна кутия и максимална скорост от 174 км/ч. Тя не е толкова революционна колкото модела DS, който замества, но синтезира техническите открития на CITROËN. Групата двигател-скоростна кутия е поставен напречно отпред, окачването е хидро-пневматично с регулируема височина, с четири независими колела, дискови спирачки на четирите колела, двойна усилена спирачна система и кормилно управление "DIRAVI", със автоматично центриране на волана, което придава лекота на управление, ненадминато дори и днес. През 1976 г. Създава се холдинга PSA - Peugeot CITROËN. Модела Visa е преставен през 1978 г. на Автосалона в Париж. През 1982 г. в Париж е представен модела ВХ с три вида мотор-редукторни групи:

- 1360 см3, 62 к.с. DIN при 5500 об/ мин, 4 степенна скоростна кутия, максимална скорост 155 км/ч, разход 5,6 л / 100 км;

- 1360 см3, 72 к.с. DIN при 5700 об/ мин, 5 степенна скоростна кутия, максимална скорост 163 км/ч, разход 5,5 л/ 100 км;

- 1580 см3, 90 к.с. DIN при 6000 об/ мин, 5 степенна скоростна кутия, максимална скорост 176 км/ч, разход 5,5 л/ 100 км.

BX е изключително успешен модел, който заема в гамата място между СХ и GSA. През 1985 г. е представена гамата СХ серия 2 - козметични промени по външен вид, повече електроника.

 

Представен е СХ 22 TRS - 115 конски сили, напречно разположен двигател, разход 11литра на 100 км градски пробег и 6.6 литра извънградски при скорост до 100 км/час. МАксималната му скорост е 190 км/час. Представен е СХ 25GTI Turbo 2, със разход в градски условия 16/100, 168 конски сили, и максимална скорост от 223км/час, оборудван като опция, а по-късно и серийно с ABS, за първи път монтиран на френски автомобил. Представен е и модела СХ 25 TRD Turbo 2 - най-бързият и икономичен дизелов седан в света по онова време. През 1986 г. на Автомобилния салон в Париж е представен модела АХ с три врати и предно предаване.

 

През юли 1987 CITROËN представя ВХ 19 GTI с 16 - първият многоклапанен френски двигател. Той е водещия модел от гамата ВХ. През май 1989 г. е пуснат на пазара ХМ, заместващ СХ, но не толкова успешно, въпреки че е автомобил от висок клас, който за пръв път в света при сериен автомобил, има окачване, което съчетава интелигентността на електрониката и силата, и гъвкавостта на хидравликата: това е хидроактивното окачване. Все пак ХМ е обявен за „Автомобил на годината". CITROËN получава от международно жури от журналисти приза "КОНСТРУКТОР НА ВЕКА" за своите иновации.


През март 1991 г. на пазара е представен ZX, с 4 модификации: Reflex, Avantage, Aura и Volcane, ZX притежава и една технологична новост - заден мост с автоматично самонасочване в завой, което позволява на задните колела да завиват в същата посока като предните. Той осигурява на автомобила отлична стабилност в завой. Две години по-късно ZX Rallye Raid постига историческа победа и спечели първата световна купа на ралито за автомобили с повишена проходимост.

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник