Слънце, лято и море - с една кола е най-добре! И във водата и на пясъка! - видео

Слънце, лято и море - с една кола е най-добре! И във водата и на пясъка! - видео Дали това е Jeep? Или пък бърза моторница? Не – това е амфибията Panther на фирмата WaterCar! Всъщност амфибиите не са нещо ново под слънцето, като повечето от тях са развити на базата на лодки, на които е добавена възможност за придвижване на суша, но с не особено висока скорост.


Или пък на автомобили, които могат да плуват, но отново с ниска скорост по водната повърхност. Това досега беше правило и нито един от предишните варианти не предлагаше възможност за ежедневно отиване на работа с прилична скорост и същото на вода по време на уикендите.

Новата кола на WaterCar - Panther има сериозни претенции да е достатъчно автомобил на суша и не по-малко бърз катер на вода. Каква по-добра комбинация за лятото от слънце и море с кола, която може и да лети по пясъка на плажа?

Рецептата е проста – взимате Jeep CJ-8, слагате в задната му част двигател от Honda, 3.7 литра, V6 с мощност 305 к.с, добавяте стъклопластово дъно, прибираеми в него колела и водомет, и получавате новият Panther, който с право претендира да е най-бързата амфибия в света. Максималната му скорост на сухо е над 130 км/ч, а на вода 70 км/ч. Ускоряванията на вода и суша не се съобщават, но при собствена маса на машината от 1340 кг, може да се очаква почти екстремна динамичност.

Panther е екипиран с дългоходово, оф-роуд окачване на колелата, което позволява лесен подход към водната повърхност дори и там, където отсъства път. Външният вид на Panther произлиза от този на модела Jeep CJ-8 Scrambler с удължено междуосие, което осигурява достатъчно вътрешно пространство за пътнико-моряците.

Понеже шасито на Jeep-а е прекалено тежко, от WaterCar са създали доста по-леко от стомана с високо въглеродно съдържание /chromoly steel/. Тя има достатъчно качества за заваряване, формиране, здравина и твърдост, които надхвърлят тези на нормалната въглеродна стомана и въпреки, че е по-скъпа, решава успешно проблема с намаляването на теглото на машината.

Шасито ляга здраво в стъклопластов корпус и е залепено яко със съвременни епоксидни лепила, което намалява вибрациите и шума при бързото движение по суша и вода. Празните пространства между двата елемента са запълнени със стиродур, което прави машината и непотопяема.

Изцяло алуминиевият двигател от последно поколение на Honda Acura 3.7 л, VTEC, V-6 има 24 клапана, задвижвани от системата VTEC - Variable valve Timing and lift Electronic Control (с електронно контролирано променливо време за работа на клапаните и тяхното повдигане). Моторът има отлично охлаждане и намалени допуски на буталните пръстени. Той осигурява мощност от 305 к.с. при 6300 оборота в минута и максимален въртящ момент от 371 Нм при 4500 оборота в минута. Двигателят е със степен на компресия от 11.1:1, което изисква употребата на минимум 91-oктана бензин за избягване на детонациите.

Panther има специален предавателен механизъм, който задвижва задните колела при движение на суша с четири предавки или водния джет /водомет/ при движение на вода. Механизмът е разработен да издържа на двигателна мощност до 1000 к.с. на суша и 500 к.с. на вода, което осигурява дълговечността му при експлоатация, независимо от условията.

Влизането във водата може да става при скорости до 25 км/ч, ако няма откос по-висок от 20-на сантиметра и брегът е полегат. При навлизането във водата, шофьор-капитанът поставя в неутрално положение сухоземната четиристепенна трансмисия и прехвърля на ръка с бутон задвижването от мотора към водния джет. С друг бутон прибира нагоре колелата от водата и започва плаването. Цялата процедура отнема по-малко от 15 секунди.

На вода Panther е забележително стабилен за „лодка“ дълга едва 4,6 метра. Той поляга малко повече в резките завои, но е достатъчно стабилен заради ниския си център на тежест, определен от разполагането на мотора и предавателния му механизъм близо до дъното. Tова го прави малко по-бавен при издигането до глисиращ режим, но скоростта му при него е повече от прилична – близо 80 км/ч. Това му позволява без проблем да дърпа водни скиори или уейкбордисти.

Дизайнът на Panther позволява не само използването му на нормален път, но и в оф-роуд условия. Основното му оръжие там са широките гуми 30X9.50R15 и дългоходовото окачване. Основната му цел е безпрепятственото преминаване от сухоземен към воден режим на движение, но всъщност то осигурява възможност на машината да блесне с проходимоста си и в меките пясъчни дюни.

От всичко казано по-горе е ясно, че машината на WaterCar определено ще осигури повече от забавление на всеки, който има близък контакт с водни площи. Като всяко удоволствие и Panther си има немалка цена, тръгваща от US$ 76 000 в кит-вариант за домашно сглобяване и стигаща до $135 000 в комплектен топ-вариант, готов директно за действие.

Цената изглежда разумна, особенно ако се има предвид, че ако отсъства този тип автомобил-амфибия, той трябва да бъде заместен от цяла композиция - яка кола за дърпане – всъдеход или пикап, ремарке и качена върху него моторница. Цялата тази история трябва да бъде закарана с маневри до водната повърхност, да се вкара ремаркето във водата, да се освободи моторницата, да се изкара отново ремаркето и да се осигури с място и закрепване, да се паркира влекача и да се стигне отново през водата до моторницата.

Всичко това отсъства при Panther, да не говорим и за нужното паркинг-пространство за прибирането на цялата горе описана „влакова“ композиция. Да не говорим и за магнетичното му въздействие върху дългокраките, загрети хубавици на плажа...