BMW 650i: Смущаващо забележителна

BMW 650i: Смущаващо забележителна Тя не може да те остави равнодушен. Минувачите я озяпват с такова вълнение, че ако до нея поставиш скулптура на Огюст Роден, те биха я проспали. Разбира се, децата са най-неподправени – „Ей, гледай – новата 6-ца”, „Бате, бате, резни я”. Възрастните вадят смартфони и запечатват гледката, за да я споделят по-късно с приятели. Или пък настъпват голфа, за да се похвалят, че са я „дръпнали” на светофар

Това е новата 6-а серия на BMW. Смущаващо забележителна и безкрайно впечатляваща. Тя е като току що излязла на повърхността акула, която е готова да захапе пътя и да разпарчетоса асфалта. Няма как да те остави равнодушен.

За разлика от предишното поколение на 6-а серия, която сякаш беше резултатът от войната с линийки и пергели между BMW дизайнерите Крис Бенгъл и Адриан ван Хойдонк, новата каросерия (индекс F13) е много по-балансирана и определено по-елегантна. Т.е., ако мускулестите форми на предходния модел издание те караха да потръпнеш от страх, тази те кара да тръпнеш от наслада.

Заслугата е на немският дизайнер от ирански произход Надер Хаджизадех, който създава атлетичните форми на новата 6-ца. Той със сигурност е получил поздравления и аплодисменти, тъй като силуетът на колата е великолепен, а задната й част е почти шедьовър. Единствено предните светлини не успяват да впечатлят по същия начин, но в интервю за BMW Blog дизайнерът споделя, че именно те са били един от най-трудните елементи, заради новите регулации, изискващи те да бъдат позиционирани максимално високо.

Древните гърци са казали преди няколко хиляди години, че красотата е в очите на съзерцаващия. И така припомнят, че естетиката е чисто субективно понятие. Безспорни са обаче заявката и внушението, които BMW 650i предизвиква. Ексклузивност и динамика.

Настаняването зад волана е малко тържество. Алуминиевите врати разполагат с механизми, които самостоятелно завършват затварянето. Предните седалки (вентилирани – опция за 2347 лв.) са точно толкова удобни, колкото са тези в първа класа на престижна авиокомпания. За разлика от пилота на пътническите самолети, шофьорът на BMW 650i може да разчита на head up дисплей (опция за 2741 лв.), който прожектира върху челното стъкло избрана от него информация. Изобилието от ергономия обаче не важи за пътниците на задните седалки. Въпреки дължината си от близо 5 метра (4,86 м.) мястото отзад е силно ограничено и там може да се настани единствено дете. И то няма да се радва на изобилие от пространство.

Тестовият автомобил е оборудван с комбинация от бледо бежова кожа и тъмно кафяв дървен фурнир, хармониращ с контрастно тъмната кожа върху таблото. Към това добавяме и амбиентното осветление във вратите и праговете, което дава клубен привкус на вечерната разходка. Всичко това превръща интериора в премиум среда, битуването в която е чисто удоволствие. Твърдата пластмаса е почти непозната за интериора на новата 6 серия. Има я единствено върху конзолата на тавана, от която се управлява осветлението и върху част от праговете. Неприятно впечатление обаче правят голите метални дъги, върху които е закрепен багажника. Пластмасовата облицовка на този детайл се среща при коли от класа на VW Passat и е абсолютно задължителна за голямото премиум купе на BMW.

Този недостатък обаче е достатъчно незначителен, за да потъне дълбоко и да освободи пространство за насладата от изчистените форми в интериора. Истинско щастие е отсъствието на втората козирка над информационния дисплей, позната от предишното поколение. Така формите са  подчинени изцяло на съдържанието и като резултат, всичко е там, където трябва да бъде. Работата с контролите е интуитивна дори за хора, които не са близки познати с интерфейсите на BMW. С две думи – с добрите решения лесно се свиква.

Информационната система (комбинирана с навигация) предлага изключително ефектни графики, но не може да скрием, че при сърфирането през нейните менюта тя не може да се похвали с онази плавност, която превърна машинка като iPhone в тотален хит. В същото време, точно като iPhone, новата 6 серия на BMW може да предложи данни от глобалната мрежа за времето, маршрута, борсовите котировки и най-приятните хотели в град по ваш избор. Освен това, чрез смартфона и Bluetooth връзка можете да излеете съдържанието на вашия е-мейл и да допуснете служебните дела да ви настигнат зад волана на BMW 650i. Не го препоръчваме.

Ако Интернет връзката ви се струва „уау”, изчакайте да видите ефекта от работата на до петте камери (опция с обща цена от 2209 лв.), с които новата 6-а серия може да бъде оборудвана. Птичи поглед над колата? Възможно. Близък поглед в страни от предните брони? Възможно. Поглед върху близкия тротоар? Възможно. Снимане на филм? Едва ли. На този фон автоматичната корекция на ъгъла на дясното огледало при включване на задна скорост изглежда някак редундантно.

Радостта от движението

Палим колата с натискане на Start/Stop бутона. Двигателят изръмжава до малко над хиляда оборота, секунди след което стрелката на оборотомера се успокоява до празен ход от 750 об/мин. Изумителна тишина. Нула вибрации. Ако се разсееш, би могъл да слезеш от колата, забравил, че двигателят продължава да работи. Действително, новата 6 серия на BMW е обезшумена, точно както подхожда на един премиум автомобил. Това означава, че ако на светофара до вас има бълващ сажди КАМАЗ, вие може и да не разберете.

Местим лоста на 8-степенната автоматична трансмисия в позиция D. С тегло от само 90 кг, тази скоростната кутия (ZF 8НР) е последен писък на технологията, намерила прием в изключителни машини като Rolls-Royce Ghost, Bentley Continental GT, Bentley Mulsanne и Jaguar XF. Тя превключва предавките за 200 милисекунди, като в екстремни ситуации може да превключи директно от 8-а на 2-а предавка. Лекото настъпване на педала на газта резултира в плавно ускорение, а смяната на скоростите е почти неусетна. Малко по-рязката игра с десния крак обаче води до незабавна активация на ESP и тракшън контрол системите. Оранжев индикатор мига нервно на контролното табло, с което съобщава, че задният мост търси сцепление. Заради епичната тяга на този двигател, процесът може да продължи учудващо дълго.

Двигателят

От много години моделните индекси на BMW не отразяват работния обем на двигателя. 650i пристига с 4,4 литров, двойно турбиниран V8 агрегат с максимална мощност от 407 к.с., а максималният въртящ момент е 600 Нм, налични под 2000 об/мин. Големият бензинов двигател таи в себе си огромна мощ, която бива озаптявана от системите за активна безопасност. За щастие, ESP системата може да бъде деактивирана с бутон, разположен до скоростния лост. Така, премиум купето на BMW може да се превърне от бърза и стабилна кола в игриво танцуваща машина. Към това трябва да добавим и динамичния контрол на управлението, който чрез смяна на режимите (Sport, Sport +, Comfort и Comfort +, като последния е наличен при опцията „адаптивно управление“ с цена от 7830 лв.) променя настройките на волана, реакцията на двигателя, амортисьорите и превключването на предавките. Но дори и в спортен режим, на тежкото над 1,8 тона купе се нуждае от още няколко мига преди да захапе ритника върху педала на газта.

Като типичен магистрален крюизър, BMW 650i e непоклатимо при висока скорост. Колата дотолкова увлича, че може да си изработиш глобата неподозирано бързо. Но силните й страни се проявяват не само тогава. В завоите новата шестица е като залепена за пътя. Каросерията почти не се накланя, предницата уверено изписва кривата на завоя, излизането от който може да стане с контролиран дрифт. Радостта от шофирането може да изглежда и така.

Става или не?

Определено, да. Не сваляйте прозорците, не знаете кой ще поиска да скочи вътре! Действително BMW 650i е един прекрасен автомобил. Категорично способен и смущаващо забележителен. С базова цена от близо 180 хил. лв., която с допълнителното оборудване подскача до почти четвърт милион – няма как да е иначе. Все пак в този ценови клас битуват екзотики като Porsche 911, Maserati GranTurismo, Jaguar XК. На ход обаче е вечният съперник – Mercedes CL.

Бранимир Николов
http://www.bgautoblog.com/