Историята на автомобила в любопитни факти

Историята на автомобила в любопитни факти Когато преди 125 години германският инженер Карл Бенц вписва в патентното ведомство в Манхайм изобретената от него моторна кола, никой не е подозирал колко успешно ще се окаже неговото изобретение…

Първата шофьорска книжка
Първата шофьорска книжка е издадена през 1888 година на Карл Бенц от Карлсруе. Неговото изобретение първоначално се е посрещало с неодобрение. Така например любителят на конете император Вилхелм Втори дори истински се е ядосвал на “смрадливата кола”.

 

Първият автомобил
… е дело на Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах. Първата “истинска” кола, която не прилича на файтон с двигател, те сглобяват в края на 1900 година. Със своите 35 конски сили автомобилът на Даймлер и Майбах бил в състояние да развие скорост от 100 км/ч.

 

Първото авто-състезание
То се е провело през 1894 година във Франция. Тогава състезателите изминали отсечката от 126 километра между Париж и Руан. Всички класирали се на първите места автомобили били с двигатели “Даймлер”.

 

Първата поточна линия
Въвежда я американецът Хенри Форд на 1 април 1913 година. Смята се, че това е рождената дата на масовия автомобил. Легендарният модел “Форд Т” се продава в 15-милионен тираж. 11 години по-късно, през 1924, в заводите на “Опел” в Рюселсхайм започва и първото серийно производство на автомобили. През 1955 г. във Волфсбург пък е произведен 1-милионният “Фолксваген-Бръмбар”.

 

Най-култовата кола
Като фаворит за всички времена германците определят отново “Фолксваген-Бръмбар”. През 1968 година колата се превръща в кинозвезда благодарение на поредицата “Хърби” на “Уолт Дисни”. На второ и трето място в класацията за най-култов автомобил са Ситроен 2CV (в производство от 1949 до 1990 г.) и “Опел Манта” (1970-1988).

 

Гедерейски култ
Сглобяваният в ГДР от 1957 година “Трабант” се превръща в най-култовия източен автомобил едва след Обединението на Германия. Може би защото по времето на ГДР за такъв автомобил се е чакало до 14 години. В България се прослави трабантът на един български външен министър.

 

Хит №1
Най-продаваната кола в света е “Фолксваген-Голф”. До днес от шестте серии “Голф” са продадени общо 21 517 415 бройки. Второто място се държи от друг модел на “Фолксваген” – легендарният “Бръмбар” има само няколко хиляди бройки по-малко продажби.

 

Затегнете коланите!
Най-важната мярка за сигурност е въвеждането на предпазните колани за предните седалки (1976 г.) и на задните (1984 г.) Това рязко намалява жертвите при автомобилни катастрофи в Германия -от 21 300 души през 1970 година до 4 000 души през миналата 2010-та, по данни на германския автомобилен клуб ADAC.

 

Суша…
Най-голямата криза с гориво в Германия избухва през 1973 година. Заради вдигането със 70 на сто на цената на суровия петрол бензинът става кът и германското правителство е принудено да забрани движението на автомобили в четири неделни дни. Тогава 1 литър бензин е струвал 70 пфенига (70 днешни стотинки).

 

Пионерът
Първата хибридна кола е “Тойота Приус”, съчетаваща традиционен бензинов двигател с електромотор. Акумулаторните батерии на колата, която от 1997 година досега вече навлезе в трето поколение, се зареждат по време на движение и при спиране. “Приус” изразходва средно 3.9 литра на 100 километра пробег.

 

Светкавицата
Най-бързата кола от ранния период на автомобила е легендарният “Бенц-светкавица” с 200 конски сили. През 1909 година той успява да счупи рекорда от 200 км/ч. В наши дни най-бързата кола в света е Бугати Вейрон 16.4 супер спорт. Бугатито развива 431 км/ч и струва 1.4 млн. евро.

 

За малчуганите
Най-популярната детска кола сред германчетата е “Боби кар”, излязла на пазара през 70-те години. Замислена като проходилка, днес пластмасовата количка е класика, развила се в многобройни модели и цветове. Възрастните любители също се радват на изобретението – за тях се организират състезания с “Боби кар”. Съществува дори моторизиран вариант, достигащ феноменалните 85 км/ч.

 

Икономичният
Електромобилът има дълга история, започваща в далечната 1820 година. В търсене на алтернативи на течните горива, през изминалите 20 години човечеството отново обърна поглед към електромобила. Към новия пазар са се насочили не само големите автопроизводители, но и многобройни малки фирми. Критиките са много, но развитието е бурно.

 

Германската гордост
Гордоста на германците си остава класическото “Порше 911”, което е най-известният спортен автомобил на култовата марка. С някои технически допълнения и подобрения дизайнът си остава непокътнат вече повече от 60 години. Непроменен е и така цененият от любителите “глас” на мотора.

 

Формула 1
Когато говорим за коли, не може да не споменем и най-бързите и уникални модели. Кралската класа в автомобилния спорт съществува вече повече от 60 години и се радва на безкрайно много почитатели по целия свят. Най-известният пилот е германецът Михаел Шумахер, 7-кратен световен шампион с общо над 90 спечелени състезания.

 

И отново жена!
Началото на пътуванията на по-дълги разстояния е поставено от жена. Съпругата на Карл Бенц – Берта – изминава през 1888 година заедно с двамата си сина Рихард и Ойген разстоянието от Манхайм до Пфорцхайм и обратно (повече от 100 км). Е, по време на пътешествието се налагат някои дребни технически ремонти, но усърдната млада жена се справя сама.