Всичко едва сега започва

Всичко едва сега започва Търсим барут в барутницата на VW Golf GTI 35 Тридесет и пет години са сериозна възраст за всеки модел. Малко са онези в автомобилния свят, които могат да се похвалят, че в каталога си имат не модел, а само модификация, която без прекъсване е произвеждана толкова години. Но ето че Volkswagen може.

И макар че GTI е действително само „претоплен голф”, трите букви в названието му, говорят много на всеки автофен. Става дума именно за факта, че Golf GTI в далечната 1976 г. става родоначалник на цял клас евтини хечбеци с предна предавка, с форсиращ мотор и стабилно окачване, които могат да направят показно по криволичещите пътища на много спортни автомобили.

 

И ето че сега, след 35 години, изразът „хот-хеч” толкова се е утвърдил в автомобилната лексика, че малцина се замислят за неговия корен. Компанията Volkswagen не само че се е замислила, но и е решила да пусне в производство юбилейна версия на първия „горещ хечбек”.

 


Отвън юбилейният Golf GTI 35 може да бъде разхпознат по скромния надпис „35” на предните калници и леко видоизменена предна броня с карбонов сплитер. По-внимателните ценители ще забележат опционалния би-ксенон със странични фарове и светодиоди отпред и отзад.

 

Golf GTI отдавна всичко на всички е доказал: отначало е било планирано да се пуснат само 5000 автомобила с логото „GTI”, но търсенето се оказало толкова голямо, че сега на конвейра стои вече шестото поколевие „хот-хеч”, а общото количество GTI, движещо се по пътищата на цял свят, вече е надвишило 2 милиона! Всеки друг „горещ” хечбек може само да сънува такъв успех.

 

За Golf GTI 35 са предвидени девет цветови варианта: три монохронни (Candy, Tornado Red и Black), четири металика (Carbon Steel Grey, Reflex Silver, Shadow Blue и United Grey), както и два перлени (Blue Graphite и Deep Black).

 

С какво обикновено се отличават такива спецверсии от обикновените модели? С детайлите на интериора, с логото и навярно с каросерията. Всичко това го има в 35 Edition: предната броня е с малко по-различна форма, има небоядисана карбонова „устна” под нея, би-ксенон и подвижни фарове. Специално за юбиляра са измислени нови джанти, върху които са монтирани цифрите „35”. Със същите цифри са украсени предните седалки.

 

Интериор

 

- От обикновения Golf GTI „35-годишната” версия вътре се отличава само по детайлите: логото „35” е върху облегалките на предните седалки, яркия червен кант на седалките, волана, мястото за закопчаване на колана и скоростния лост.


- Запазена марка на GTI са тапицериите на седалките в традиционно каре. Няма как да не бъдат наречени изумителни. Дори минималните детайли се набиват на око. Малък, но интересен щрих: червеният кант върху коланите.

 

- Не бива да се забравя, че Golf GTI е израснал от обикновения хечбек голф-класа. Затова и багажникът тук е напълно стандартен за автомобили от този сегмент: обемът е от 305 до 1305 литра, но равен под при спускането на задните седалки не се получава.

 

Интериорът е окантен отвсякъде с червена линия, като има възможност да се поръчат индивидуални седалки от кожа и алкантара. Тук ви предлагаме стандартните, от шотландско каре. Съвсем обикновени, но затова пък са толкова хубави! Това са най-добрите, на които съм сядал напоследък. Те са образец за това как да се направи една седалка комфортна и в същото време спортна, с отлична опора както за гърба, така и за краката. Можем да се „заядем” само с доста високото разположение: в атвомобил, претендиращ да е спортен, някак си ти се иска да си по-близо до земята. А и воланът, спуснат надолу, доста прикрива таблото. Но това е традиционна особеност за всички съвременни Volkswagen, към която вече сме привикнали.

 



 


1. Освен традиционните карирани седалки на голфа, „35-годишният” модел може да бъде поръчан с тапицерия от комбинирана кожа Vienna и алкантара. Но регулирането все едно ще бъде механично.

 

2. Всички автомобили Volkswagen имат отлични превключвания и механични трансмисии, но GTI има най-добрите. Пък и „роботът” DSG в спортен режим не отстъпва по скорост и пред състезателя-изпитател: ускорението до стотна при „механика” и DSG съвпада с точност до десета от секундата.

 

3. Още една отличителна черта на „юбиляра” – логото „35” на прага. Всеки път, сядайки в колата, той ще ви намеква макар и за относителната, но все пак ексклузивност на модела.

 

Освен всички тези дизайнерски „фетиши” германците са приготвили за феновете си, а те сред бъдещите купувачи няварно ще са болшинство, още един подарък: на Golf GTI 35 Edition е монтиран двигател, чиято мощност в чест на юбилея е увеличена до 235 конски сили. Добавката 25 коня не е кой знае каква, но все пак я има.

 


 

Под капака на юбилейния голф – поредният прочит на добрия стар двулитров турбомотор ЕА113, познат от предишните модели на концерна VAG, който, между другото, е и на сегашния Golf R. Този силов агрегат може без особени проблеми да се настрои на всякаква мощност от 180 до почти 300 конски сили. Вариантът Golf GTI 35 Edition турбо-четворка развива 235 коня.

 

По „паспорт” мощността на новия мотор има същите 5500 оборота в минута, което има и 210-силовия двигател на обикновения GTI, но пък въртящият момент е увеличен на 20 Нм и се достига малко по-късно – в диапазона от 2200 до 5500 оборота в отличие от 1700-5200 при стандартната модификация.



Golf GTI е винаги стегнат и строг. Независимо от възрастта и версията.

 

За истинските фенове на „хот-хеч” отдавна не е тайна, че Golf GTI е автомобил-компромис. Навярно именно защото „фолксвагеновците”, отдавна произвеждащи „заредения голф”, първи се научиха да съвместяват в един автомобил спортът и ежедневието. Същевременно със своите пет врати съвременният Golf GTI си остава напълно нормално средство за придвижване всеки ден. Мощният мотор никога не е излишен, а шасито е настроено така, че позволява да се ходи на работа и по задачи, когато никак не ни е до „гонки”, без никакъв ущърб за своята „пета точка” и без непоносимо напрежение в кръста. Но когато се появи желанието да се „подпали мотора”, GTI винаги ще откликне на тази инициатива, а неговото еластично и компактно окачване веднага нагледно ще покаже, че 35 години не са старост, а истински разцвет.

 


На завоите Golf GTI се държи спокойно, уверено, дори невъзмутимо. Ръцете ви не се напрягат да контролирате волана и автомобилът е послушен при всеки вираж.

 

Пътищата покрай бреговете на Майн и пълните със завои трасета, водещи към Нюрбургринг, които сякаш подготвят водача за среща с най-сложната гонка на земята, се оказват най-подхоядщи за запознанството с „юбиляра”. Тук може да се срещне всичко – и доста дълги отсечки, за да се почувства мощността на мотора, и възможност да се усети плавния преход при понижаването или увеличаването на скоростта, и различни по сложност завои, позволяващи да се оцени достойно шасито на GTI.

 


 

 Модернизираният двигател прави юбилейния „хот-хеч” още по-универсален: стъпката от 300 Нм е толкова широка, че „работата” на DSG не изисква особени усилия по смяна на етапите. Защото това упражнение му се отдава с привична лекота и предсказуемост.

 

В спортен режим DSG почти не дава шанс на водача да се потруди сам: на него просто не му се налага да извършва сложни или непривични движения. Жалко, че твърде умният робот, както и преди, не винаги разбира, че автомобилът се намира на завой и че в този момент не е нужно да се жонглира със скоростите. Този проблем може да бъде избегнат, ако се форсира на макс, тогава „роботът” ще поддържа още по-високи обороти и няма да бърза да превключва на по-висока предавка.

 


Регулировката на напрежението на амортисьорите и на волана (Comfort – Normal – Sport) има твърде умозрителен характер. Разликата между отделните режими не е твърде голяма. Дори в положение Sport автомобилът не е екстремално напрегнат и въпреки заниженото на 15 мм оказване не отстъпва по комфорт на обикновения голф.

 

Окачването носи невероятен баланс между спортен стил и комфорт. Колкото и да засилвам напрежението на амортисьорите, прехвърляйки го в положение Sport, разликата с „нормалните” характеристики е почти незабележима. Стабилността на автомобила на завоите е много висока. Струва ми се, че влизам твърде бързо и вече се готвя максимално да изправя траекторията, за да избегна натоварването, но от него няма и поме. Нещо повече – GTI 35 дори не изсвири с гуми. Много е добър, да му се не види!

 


За да излезе по-леко от завоите хечбекът е подпомогнат от електронна имитация на блокировка на диференциала, която не позволява буксуването на разтовареното предно колело.

 

Завой след завой покачваме скоростта – темп, който GTI 35 успява да поддържа е близък до пределния за предна предавка, а автомобилът преминава с лекота всяко подадено напрежение. С този голф няма нужда да се бориш, той е прост, разбираем и позволява да бъде шофиран дори от новаци. А и спирачките при такава скорост работят безотказно. Когато намалявах скоростта при навлизането в поредния завой, аз не чувствах никакви признаци на прегряване.

 

Информацията на волана е прозрачна и ясна, както буквите „ШБ” в кабинета на офталмолог. Като прибавим и неутралния баланс при маневрирането, на такова шаси е можело да бъде подарен и по-мощен мотор.

 

Ето ги и тях – Golf GTI, първият и Golf GTI, последен за сега. Родоначалникът на рода на хот-хечите се появява на бял свят през 1976 година. Първоначално е било планирано да се пуснат 5000 автомобила от „горещата” модификация, но като краен резултат „тиражът” на Volkswagen Golf GTI надхвърля 2 милиона.

 

Любопитно е как по тези пътища би се държал един по-мощен, 270-силов Golf R. По-бързо? И ако е така, то колко?

Интересът ми не е просто теоретичен, защото Golf R скоро ще се появи и в Русия, като при това ще бъде снабден с със сходен с юбилейния GTI по мощност мотор, дефорсиран до 225 конски сили! Вярно е, че R-вариантът в пълното си окомплектоване на нашия пазар ще струва над милион и половина рубли, докато цената на версията „35”, както обещават, ще удържат на нивото на обикновения GTI. Т.е. почти на 400 хиляди по-евтино от версията R. Което означава, че закупуването на „юбиляра” ще е напълно достъпно за многобройните фенове на „горещите” хечбеци.

 

По стандарт VW Golf GTI 35 е в комплект с 18-инчови дискове на гумите с размери 235/40. Но могат да се поръчат и 19-инчови в същия черно-бял дизайн на гумата 225/35. спирачните дискове отпред са вентилируеми, с диаметър 312 мм, а отзад да стандартните 272 мм.

 

И не гледайте, че най-знаменития голф сега навършва 35 години. Има неща, които с възрастта стават само по-добри, а юбилейната версия VW Golf GTI е една от тях.

 

Алтернатива

 

- SEAT напоследък провежда твърде грамотна ценова политика. Резултатът- Leon Cupra струва 1 099 990 рубли. Това е доста добро предложение за настоящия момент. Leon има предно окачване и 6-степенна „механика”. Мощността на същия 2.0 TFSI е 240 конски сили. Може да се кара и с бензин 95.

 

- Mazda тъкмо обратното, скъпичка е заради курса на йената. Затова MPS е по-скъпа от Leon Cupra – 1 181 000 рубли. Вярно е, че Mazda е по-мощна – има 260 конски сили. Предавката, както и при SEAT е „ръчка” с шест степени. Да отбележим – Mazda не обича да се „захранва” с бензин 95. 

 

- Двигателят 2.0 TFSI на Scirocco развива същите 210 конски сили, както и обикновеният Golf GTI. Но Scirocco e далеч по-егоистичен автомобил, отколкото Golf с три врати, макар и в действителност да е същият хечбек. За 210-силовия двигател е предвидена само 6-степенна DSC.

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник

Съветите на доктор Друмник