Всичко едва сега започва
И макар че GTI е действително само „претоплен голф”, трите букви в названието му, говорят много на всеки автофен. Става дума именно за факта, че Golf GTI в далечната 1976 г. става родоначалник на цял клас евтини хечбеци с предна предавка, с форсиращ мотор и стабилно окачване, които могат да направят показно по криволичещите пътища на много спортни автомобили.
И ето че сега, след 35 години, изразът „хот-хеч” толкова се е утвърдил в автомобилната лексика, че малцина се замислят за неговия корен. Компанията Volkswagen не само че се е замислила, но и е решила да пусне в производство юбилейна версия на първия „горещ хечбек”.
Отвън юбилейният Golf GTI 35 може да бъде разхпознат по скромния надпис „35” на предните калници и леко видоизменена предна броня с карбонов сплитер. По-внимателните ценители ще забележат опционалния би-ксенон със странични фарове и светодиоди отпред и отзад.
Golf GTI отдавна всичко на всички е доказал: отначало е било планирано да се пуснат само 5000 автомобила с логото „GTI”, но търсенето се оказало толкова голямо, че сега на конвейра стои вече шестото поколевие „хот-хеч”, а общото количество GTI, движещо се по пътищата на цял свят, вече е надвишило 2 милиона! Всеки друг „горещ” хечбек може само да сънува такъв успех.
За Golf GTI 35 са предвидени девет цветови варианта: три монохронни (Candy, Tornado Red и Black), четири металика (Carbon Steel Grey, Reflex Silver, Shadow Blue и United Grey), както и два перлени (Blue Graphite и Deep Black).
С какво обикновено се отличават такива спецверсии от обикновените модели? С детайлите на интериора, с логото и навярно с каросерията. Всичко това го има в 35 Edition: предната броня е с малко по-различна форма, има небоядисана карбонова „устна” под нея, би-ксенон и подвижни фарове. Специално за юбиляра са измислени нови джанти, върху които са монтирани цифрите „35”. Със същите цифри са украсени предните седалки.
Интериор
- От обикновения Golf GTI „35-годишната” версия вътре се отличава само по детайлите: логото „35” е върху облегалките на предните седалки, яркия червен кант на седалките, волана, мястото за закопчаване на колана и скоростния лост.
- Запазена марка на GTI са тапицериите на седалките в традиционно каре. Няма как да не бъдат наречени изумителни. Дори минималните детайли се набиват на око. Малък, но интересен щрих: червеният кант върху коланите.
- Не бива да се забравя, че Golf GTI е израснал от обикновения хечбек голф-класа. Затова и багажникът тук е напълно стандартен за автомобили от този сегмент: обемът е от 305 до 1305 литра, но равен под при спускането на задните седалки не се получава.
Интериорът е окантен отвсякъде с червена линия, като има възможност да се поръчат индивидуални седалки от кожа и алкантара. Тук ви предлагаме стандартните, от шотландско каре. Съвсем обикновени, но затова пък са толкова хубави! Това са най-добрите, на които съм сядал напоследък. Те са образец за това как да се направи една седалка комфортна и в същото време спортна, с отлична опора както за гърба, така и за краката. Можем да се „заядем” само с доста високото разположение: в атвомобил, претендиращ да е спортен, някак си ти се иска да си по-близо до земята. А и воланът, спуснат надолу, доста прикрива таблото. Но това е традиционна особеност за всички съвременни Volkswagen, към която вече сме привикнали.
1. Освен традиционните карирани седалки на голфа, „35-годишният” модел може да бъде поръчан с тапицерия от комбинирана кожа Vienna и алкантара. Но регулирането все едно ще бъде механично.
2. Всички автомобили Volkswagen имат отлични превключвания и механични трансмисии, но GTI има най-добрите. Пък и „роботът” DSG в спортен режим не отстъпва по скорост и пред състезателя-изпитател: ускорението до стотна при „механика” и DSG съвпада с точност до десета от секундата.
3. Още една отличителна черта на „юбиляра” – логото „35” на прага. Всеки път, сядайки в колата, той ще ви намеква макар и за относителната, но все пак ексклузивност на модела.
Освен всички тези дизайнерски „фетиши” германците са приготвили за феновете си, а те сред бъдещите купувачи няварно ще са болшинство, още един подарък: на Golf GTI 35 Edition е монтиран двигател, чиято мощност в чест на юбилея е увеличена до 235 конски сили. Добавката 25 коня не е кой знае каква, но все пак я има.
Под капака на юбилейния голф – поредният прочит на добрия стар двулитров турбомотор ЕА113, познат от предишните модели на концерна VAG, който, между другото, е и на сегашния Golf R. Този силов агрегат може без особени проблеми да се настрои на всякаква мощност от 180 до почти 300 конски сили. Вариантът Golf GTI 35 Edition турбо-четворка развива 235 коня.
По „паспорт” мощността на новия мотор има същите 5500 оборота в минута, което има и 210-силовия двигател на обикновения GTI, но пък въртящият момент е увеличен на 20 Нм и се достига малко по-късно – в диапазона от 2200 до 5500 оборота в отличие от 1700-5200 при стандартната модификация.
Golf GTI е винаги стегнат и строг. Независимо от възрастта и версията.
За истинските фенове на „хот-хеч” отдавна не е тайна, че Golf GTI е автомобил-компромис. Навярно именно защото „фолксвагеновците”, отдавна произвеждащи „заредения голф”, първи се научиха да съвместяват в един автомобил спортът и ежедневието. Същевременно със своите пет врати съвременният Golf GTI си остава напълно нормално средство за придвижване всеки ден. Мощният мотор никога не е излишен, а шасито е настроено така, че позволява да се ходи на работа и по задачи, когато никак не ни е до „гонки”, без никакъв ущърб за своята „пета точка” и без непоносимо напрежение в кръста. Но когато се появи желанието да се „подпали мотора”, GTI винаги ще откликне на тази инициатива, а неговото еластично и компактно окачване веднага нагледно ще покаже, че 35 години не са старост, а истински разцвет.
На завоите Golf GTI се държи спокойно, уверено, дори невъзмутимо. Ръцете ви не се напрягат да контролирате волана и автомобилът е послушен при всеки вираж.
Пътищата покрай бреговете на Майн и пълните със завои трасета, водещи към Нюрбургринг, които сякаш подготвят водача за среща с най-сложната гонка на земята, се оказват най-подхоядщи за запознанството с „юбиляра”. Тук може да се срещне всичко – и доста дълги отсечки, за да се почувства мощността на мотора, и възможност да се усети плавния преход при понижаването или увеличаването на скоростта, и различни по сложност завои, позволяващи да се оцени достойно шасито на GTI.
Модернизираният двигател прави юбилейния „хот-хеч” още по-универсален: стъпката от 300 Нм е толкова широка, че „работата” на DSG не изисква особени усилия по смяна на етапите. Защото това упражнение му се отдава с привична лекота и предсказуемост.
В спортен режим DSG почти не дава шанс на водача да се потруди сам: на него просто не му се налага да извършва сложни или непривични движения. Жалко, че твърде умният робот, както и преди, не винаги разбира, че автомобилът се намира на завой и че в този момент не е нужно да се жонглира със скоростите. Този проблем може да бъде избегнат, ако се форсира на макс, тогава „роботът” ще поддържа още по-високи обороти и няма да бърза да превключва на по-висока предавка.
Регулировката на напрежението на амортисьорите и на волана (Comfort – Normal – Sport) има твърде умозрителен характер. Разликата между отделните режими не е твърде голяма. Дори в положение Sport автомобилът не е екстремално напрегнат и въпреки заниженото на 15 мм оказване не отстъпва по комфорт на обикновения голф.
Окачването носи невероятен баланс между спортен стил и комфорт. Колкото и да засилвам напрежението на амортисьорите, прехвърляйки го в положение Sport, разликата с „нормалните” характеристики е почти незабележима. Стабилността на автомобила на завоите е много висока. Струва ми се, че влизам твърде бързо и вече се готвя максимално да изправя траекторията, за да избегна натоварването, но от него няма и поме. Нещо повече – GTI 35 дори не изсвири с гуми. Много е добър, да му се не види!
За да излезе по-леко от завоите хечбекът е подпомогнат от електронна имитация на блокировка на диференциала, която не позволява буксуването на разтовареното предно колело.
Завой след завой покачваме скоростта – темп, който GTI 35 успява да поддържа е близък до пределния за предна предавка, а автомобилът преминава с лекота всяко подадено напрежение. С този голф няма нужда да се бориш, той е прост, разбираем и позволява да бъде шофиран дори от новаци. А и спирачките при такава скорост работят безотказно. Когато намалявах скоростта при навлизането в поредния завой, аз не чувствах никакви признаци на прегряване.
Информацията на волана е прозрачна и ясна, както буквите „ШБ” в кабинета на офталмолог. Като прибавим и неутралния баланс при маневрирането, на такова шаси е можело да бъде подарен и по-мощен мотор.
Ето ги и тях – Golf GTI, първият и Golf GTI, последен за сега. Родоначалникът на рода на хот-хечите се появява на бял свят през 1976 година. Първоначално е било планирано да се пуснат 5000 автомобила от „горещата” модификация, но като краен резултат „тиражът” на Volkswagen Golf GTI надхвърля 2 милиона.
Любопитно е как по тези пътища би се държал един по-мощен, 270-силов Golf R. По-бързо? И ако е така, то колко?
Интересът ми не е просто теоретичен, защото Golf R скоро ще се появи и в Русия, като при това ще бъде снабден с със сходен с юбилейния GTI по мощност мотор, дефорсиран до 225 конски сили! Вярно е, че R-вариантът в пълното си окомплектоване на нашия пазар ще струва над милион и половина рубли, докато цената на версията „35”, както обещават, ще удържат на нивото на обикновения GTI. Т.е. почти на 400 хиляди по-евтино от версията R. Което означава, че закупуването на „юбиляра” ще е напълно достъпно за многобройните фенове на „горещите” хечбеци.
По стандарт VW Golf GTI 35 е в комплект с 18-инчови дискове на гумите с размери 235/40. Но могат да се поръчат и 19-инчови в същия черно-бял дизайн на гумата 225/35. спирачните дискове отпред са вентилируеми, с диаметър 312 мм, а отзад да стандартните 272 мм.
И не гледайте, че най-знаменития голф сега навършва 35 години. Има неща, които с възрастта стават само по-добри, а юбилейната версия VW Golf GTI е една от тях.
Алтернатива
- SEAT напоследък провежда твърде грамотна ценова политика. Резултатът- Leon Cupra струва 1 099 990 рубли. Това е доста добро предложение за настоящия момент. Leon има предно окачване и 6-степенна „механика”. Мощността на същия 2.0 TFSI е 240 конски сили. Може да се кара и с бензин 95.
- Mazda тъкмо обратното, скъпичка е заради курса на йената. Затова MPS е по-скъпа от Leon Cupra – 1 181 000 рубли. Вярно е, че Mazda е по-мощна – има 260 конски сили. Предавката, както и при SEAT е „ръчка” с шест степени. Да отбележим – Mazda не обича да се „захранва” с бензин 95.
- Двигателят 2.0 TFSI на Scirocco развива същите 210 конски сили, както и обикновеният Golf GTI. Но Scirocco e далеч по-егоистичен автомобил, отколкото Golf с три врати, макар и в действителност да е същият хечбек. За 210-силовия двигател е предвидена само 6-степенна DSC.